xSunkissed sport tips

Tips – Motivatie om te sporten

Het is inmiddels alweer februari en daarom bedacht ik mij dat het nu misschien wel leuk was om een artikel te schrijven over het doorgaan met sporten. Veel mensen zijn dit jaar begonnen met een voornemen over ‘Sporten‘, en aan het begin ben je vast heel gemotiveerd, maar nu de eerste maand voorbij is zit je misschien in een dip en kun je wel wat tips gebruiken!

Zelf duik ik minimaal 4x per week de sportschool in voor een fitness sessie. Bij de sportschool waar ik nu zit doe ik alleen fitness – cardio en krachttraining- , maar bij mijn vorige sportschool deed ik ook groepslessen. De tips die ik geef zijn gericht op de mensen die een sportschool abonnement hebben, maar je kunt er vast ook wat uithalen als je bent begonnen met hardlopen.

1) Maak een schema, plan vooruit wanneer je gaat sporten en wat je gaat doen. Zit je in een sportschool die ook groepslessen aanbied? Bekijk dan per week wanneer je welke les wilt gaan volgen en wanneer je zelfstandig gaat fitnessen. Schrijf dit ook op in je agenda zodat je geen andere dingen op dat tijdstip gaat plannen. Houd je vervolgens ook aan het schema!

2) Neem een sportmaatje. Misschien wil een vriendin, je vriendje of je zus ook wel sporten. Als je met elkaar afspreekt ben je minder geneigd om toch op de bank te blijven zitten, dan laat je je sportmaatje tenslotte ook zitten en niet alleen jezelf. Je moedigt elkaar een beetje aan om te gaan, als jij geen zin hebt kan zij/hij jou motiveren en andersom! Toen ik nog hardliep nam ik bijvoorbeeld altijd mijn hondje mee, want dat vond ik gewoon veel leuker en gezellig. Gelukkig is mijn hond erg energiek en als ik mijn hardloopschoenen aantrok stond ze al te springen van blijheid. En ik heb ook een tijdje gesport met mijn nichtje.

Sport tips xSunkissed

3) Volg een aantal sportievelingen op Instagram als motivatie. Of mensen die een figuur hebben wat jij graag zou willen hebben. Als je dan door je Instagram scrolt kom je wat sportieve plaatjes tegen of foto’s van je droombody. Als dat geen motivatie is?! De bovenstaande afbeelding komt van het Instagram account Best Fit Friends.

4) Kies een leuke sport outfit. Ik vind het altijd fijn om er leuk uit te zien, dan voel ik mij wat beter. Het hoeft niet perse een hele dure matchende set van een merk te zijn, maar kies iets waar je je fijn in voelt. Een oud slobbershirt verbergt misschien wel net dat ene vetrolletje, maar voel je jezelf daar nou echt sportief in? Ik denk het niet, dus neem iets met een leuk kleurtje of printje en wat mooi zit. En als je al een lichaam hebt waar je blij mee bent kun je natuurlijk ook gaan voor een outfit die overal aansluit, show them your body! haha

5) Regelmaat en ritme. Als je eenmaal begint en steeds op dezelfde dagen gaat bouw je een ritme op. Ik ging eerst altijd in een avond en tegenwoordig ga ik in de ochtend omdat ik dit fijner vind. Mijn ritme is dat ik mijn wekker zet, dan ontbijt en dat ik een uurtje later in de fitness sta. Als ik dan gesport heb ga ik lekker douchen, make-uppen en ben ik klaar voor de dag. En omdat ik dat meerdere ochtenden per week doe wordt dat gewoon een vast dingetje.

xSunkissed Sport tips

6) Kies een sportschool in je buurt en waar je je op je gemak voelt. Aan het begin moet je sowieso even wennen aan de sportschool, maar ik hou bijvoorbeeld niet van massale dingen. Basic Fit en Fit for Free vallen daarom voor mij al af. Ik sportte eerst bij een flink prijzige sportschool (€65,- pm), maar door die prijs kwamen er ook alleen serieuzere mensen en was het er niet echt druk. Nu sport ik in een kleinere sportschool waar het ook nooit te druk in de fitness is. Ik heb de fitness ruimte soms zelfs voor mij alleen! Heerlijk vind ik dat. Een ander puntje waar je op moet letten is dat je sportschool niet te ver is. Stel het is 20 minuten fietsen, dan ben je met de kou, gladheid, regen en hagel al sneller geneigd om niet te gaan. Maak het jezelf gewoon niet te moeilijk om daadwerkelijk te gaan.

7) Gaan! Ook als je geen zin hebt en liever op de bank zit. Ik heb die dagen ook soms, dat ik er gewoon geen zin in heb. Toch sleep ik mezelf dan van de bank en ga ik erheen, ik weet dat als ik er ben dat ik er gewoon voor ga en dan toch tevreden ben na mijn work-out. En als je 1 keertje niet gaat, is de tweede keer ook makkelijker om niet te gaan en voor je het weet zit je alweer 2 weken op de bank. Zonde.

Succes, you can do this! Hebben jullie nog tips? Laat ze achter in de comments.

Reacties (6)

  1. Dascha

    Ik wil zo graag weer sporten, nu heb ik eindelijk tijd en word ik ziek! :-( Goede tips!

    xoxo

    Dascha recently posted…All black

    1. Nadia

      Ah nee! beterschap Dascha x

  2. Justine

    Fijne tips! Ik heb een paar vaste dagen en probeer zoveel mogelijk samen te gaan. Ik voel me ook zoveel beter als ik gesport heb. :)
    Justine recently posted…Review: NYC How I met you palette

  3. Maaike

    Wat een fijne tips! Ik wil graag op fitness, maar ik heb helaas geen sportmaatje. En ik weet dat ik zo weer af haak als ik de hele tijd mezelf maar moet motiveren…achja
    Maaike recently posted…Weekly Journal #29: Broodje warme brie, genomineerd op Stylefruits.nl & tentamenweek

    1. Nadia

      Jammer zeg! Misschien vind je in de sportschool iemand?

Schrijf een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge